123inkt - Printerinkt en Toner Cartridges - Homepage logo
123inkt.nl
Nieuw Walden 56-64
1394 PC Nederhorst den Berg
Telefoon: 0294-787123
E-mail: informatie@123inkt.nl 
Vragen: 123inkt.nl/help
meer dan 4 miljoen klanten! Sinds 2010 lid van Thuiswinkel Waarborg

Beste Webwinkel van Nederland

Nu ook de goedkoopste kantoorartikelen

Winkelwagentje

Aantal Product
Geen producten
Totaal: € 0,00
(Incl. 0% btw)
Laagsteprijsgarantie!

Nieuwsbrief

Persbericht: HP gaat over de rug van de consument de strijd aan met huismerk cartridges, duizenden HP printer gebruikers gedupeerd na software update
Click here for the English version.

HP gaat over de rug van de consument de strijd aan met huismerk cartridges, duizenden HP printer gebruikers gedupeerd na software update

Nederhorst den Berg, 25 april 2019 - De afgelopen dagen ontving 123inkt.nl ineens uit het niets klachten over het niet meer functioneren van nieuw geplaatste 123inkt.nl huismerk cartridges in 25 verschillende modellen HP Officejet printers. HP blijkt, net als 3 jaar geleden, een firmware update te hebben uitgerold, waardoor wereldwijd huismerk cartridges niet meer geaccepteerd worden door de HP printer. 

Uit onderzoek blijkt dat HP een automatische firmware update heeft uitgerold bij specifieke printers. Bepaalde HP Officejet modellen zijn getroffen, waardoor wereldwijd nieuwe huismerk cartridges mogelijk niet meer geaccepteerd worden. Klanten ontvangen, zodra zij de cartridge vervangen door een nieuwe huismerk cartridge, de foutmelding: "Probleem met cartridge. Een of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Verwijder de cartridges en vervang ze door nieuwe cartridges". Deze foutmelding is echter niet correct. Er is niets mis met de huismerk cartridges en beschadigd zijn ze al zeker niet.

Zelfs bij printers waar automatisch updaten uitstond, verscheen ineens een melding op het scherm: "Update beschikbaar" "Er is een update beschikbaar waardoor de printer beter werkt. Wilt u de update installeren?".

Dit soort updates worden bewust door HP uitgerold met als doel huismerk cartridges te weren en de gebruikers te doen geloven dat huismerk cartridges van een slechtere kwaliteit zijn. Vandaar de misleidende foutmelding dat de cartridges beschadigd lijken te zijn, terwijl dat niet het geval is. Zo wordt, over de rug van de consument, de strijd aangegaan met verkopers van huismerk cartridges, zoals 123inkt.nl. Consumenten zouden daar nooit de dupe van mogen worden.

HP claimt deze updates uit te mogen voeren, omdat HP printerverpakkingen vanaf december 2016 voorzien worden van een sticker. Hierop staat dat "cartridges zonder HP chip mogelijk niet werken en dat cartridges die vandaag werken, in de toekomst mogelijk niet meer functioneren."

123inkt.nl is echter van mening dat de printer eigendom is van de consument die hem gekocht heeft. Deze consument moet zelf kunnen bepalen welke cartridges hij in zijn printer stopt. Een sticker verandert niets aan die situatie. HP is geen eigenaar meer van een door HP verkochte printer en HP heeft niet het recht om iemands printer onklaar te maken omdat die persoon geen HP cartridges gebruikt!

Zodra bekend werd dat de echte oorzaak van het nu gevonden probleem weer een firmware update van HP was, heeft 123inkt.nl haar klanten die deze printers gebruiken per e-mail op de hoogte gesteld van de situatie. 123inkt.nl ontving binnen amper twee dagen al ruim tweeduizend reacties van klanten. Uit die reacties blijkt dat nu al honderden klanten een direct probleem hadden en niet meer konden printen. Daarnaast zouden de overige klanten in de toekomst problemen kunnen krijgen, als er niet wordt ingegrepen.
 
HP probeert ook op andere manieren een monopolie te verkrijgen op de cartridges voor HP printers. Zo heeft HP in 2014 een rechtszaak aangespannen tegen 123inkt.nl, waarin HP onterecht stelde dat de geheugenchip op de huismerk cartridges inbreuk zouden maken op een octrooi van HP. Na vier jaar procederen - waarbij HP drie nederlagen op rij incasseerde en meer dan een half miljoen euro aan advocaatkosten heeft uitgegeven - heeft de Hoge Raad op 19 april 2019 uitspraak gedaan, opnieuw in het voordeel van 123inkt.nl. Het octrooi is nietig en 123inkt.nl mag de huismerk cartridges gewoon blijven verkopen.

Niet de eerste keer
In het verleden (13 september 2016) heeft HP iets soortgelijks uitgehaald waardoor wereldwijd in één keer geen gebruik meer van huismerk cartridges gemaakt kon worden. HP is hiervoor in de loop van 2017 in meerdere landen aangeklaagd en moest zelfs schadevergoedingen betalen in Amerika (1.5 miljoen USD) en Australië (50 Australische dollars per consument). Onder druk is deze update door HP vervolgens weer teruggedraaid.

Eind 2016 heeft 123inkt.nl naar aanleiding van deze duistere praktijken van HP voor haar klanten een stichting opgericht, Stichting 123inkt-huismerk klanten. Hiermee konden consumenten de krachten bundelen en hun belangen behartigen in de strijd tegen het onrecht dat hen was aangedaan. In korte tijd telde de stichting bijna 1.000 leden. 123inkt.nl neemt voor de stichting alle juridische kosten voor haar rekening, terwijl alle schadevergoedingen die eventueel door HP uitgekeerd moeten worden rechtstreeks naar de gedupeerde leden van de stichting gaan.

De Stichting 123inkt-huismerk klanten had op 18 januari 2017 een procedure aangespannen tegen HP, maar de rechtbank Amsterdam wees een verbod op dergelijke updates af, omdat HP had toegezegd dat niet meer te zullen doen voor printers van voor 1 december 2016 en de schade voor klanten niet voldoende duidelijk zou zijn. Hierop ging de stichting in hoger beroep en op 12 april 2019 vond de zitting van het hoger beroep tegen HP plaats. De uitspraak van het Hof Amsterdam wordt verwacht op 25 juni 2019.

De firmware update van drie jaar geleden zorgde op 13 september 2016 direct en wereldwijd voor problemen bij alle gebruikers van huismerk cartridges, wat voor wereldwijde verontwaardiging zorgde. HP heeft echter van deze "fout" geleerd. Bij de huidige firmware update worden huismerk cartridges nu pas geweigerd op het moment dat deze vervangen worden door nieuwe huismerk cartridges. Het verschil ten opzichte van drie jaar geleden is dat er nog wel geprint kan worden met de huismerk cartridges die reeds in de printer zitten, maar dat de problemen nu over een langere periode uitgesmeerd worden en dit zo dus minder opvalt.

Oplossing voor de huidige firmware update
123inkt.nl heeft direct contact gezocht met de chipfabrikant van haar huismerk cartridges om het probleem op te lossen. De fabrikant bevestigde het probleem en gaf aan meldingen uit de hele wereld te hebben ontvangen. Voor de huismerk cartridges van 123inkt.nl is het inmiddels al gelukt om voor de getroffen HP printers nieuwe chips te ontwikkelen. Deze zijn momenteel in productie en worden volgende week verwacht. 123inkt.nl kan dan van (waarschijnlijk duizenden) klanten hun niet meer werkende cartridges gaan omruilen.

Ook een oplossing voor andere huismerken
Ook consumenten die geen gebruik maken van 123inkt.nl huismerk cartridges kunnen bij 123inkt.nl terecht voor een oplossing. Er wordt een passend alternatief gezocht voor alle gedupeerden, ook als het andere huismerk cartridges betreft die niet bij 123inkt.nl zijn aangeschaft.

Advies
123inkt.nl adviseert haar klanten zolang de printer normaal functioneert geen updates van/voor de printer uit te voeren. Zonder printerupdates kunt u de veel goedkopere huismerk cartridges namelijk gewoon probleemloos gebruiken. Bekijk op www.123inkt.nl/update een duidelijke instructie voor het uitschakelen van de automatische updates.

Getroffen printertypes
 
HP Officejet 6950 HP Officejet Pro 8710
HP Officejet Pro 6860 HP Officejet Pro 8710e
HP Officejet Pro 6950 HP Officejet Pro 8715
HP Officejet Pro 6951 HP Officejet Pro 8715e
HP Officejet Pro 6960 HP Officejet Pro 8718
HP Officejet Pro 6970 HP Officejet Pro 8719
HP Officejet Pro 7720 HP Officejet Pro 8720
HP Officejet Pro 7730 HP Officejet Pro 8725
HP Officejet Pro 7740 HP Officejet Pro 8725e
HP Officejet Pro 7740WF HP Officejet Pro 8728
HP Officejet Pro 8210 HP Officejet Pro 8730
HP Officejet Pro 8218 HP Officejet Pro 8740
HP Officejet Pro 8700


Over 123inkt.nl
Met ruim 2,5 miljoen klanten is 123inkt.nl marktleider op het gebied van online verkoop van inktcartridges, toners, printers, papier en kantoorartikelen. De webwinkel werd door consumenten al 12 jaar op rij verkozen tot Beste Webwinkel van Nederland in de categorie Computer, Hard- & Software.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Voor verdere informatie:
info@123inkt.nl
0294-787123

Dit persbericht is gepubliceerd op 25 april 2019.

HP battles against compatible cartridges, at the expense of consumers, leaving thousands of HP printer users duped after another software update.

Nederhorst den Berg, 25 April 2019 - In the last few days, Dutch webshop 123inkt.nl suddenly began receiving substantial numbers of complaints about newly-installed 123inkt.nl compatible cartridges used in 25 different HP Officejet printer models. It has subsequently come to light that HP, just as they did 3 years ago, has released a firmware update, which causes HP printers to block compatible cartridges worldwide.

Further investigation has shown that HP very recently released an automatic firmware update for specific printers. This update affects certain HP Officejet models and causes compatible cartridges to be rejected by these printers. This update affects printers worldwide. Customers receive the following error notification when they install a new compatible cartridge: "Problem with cartridge. One or multiple cartridges seem to be damaged. Remove the cartridges and replace them with new cartridges". However, this error notification is incorrect. The compatible cartridges are not the issue and are most definitely not damaged. Even printer users that previously disabled automatic updates were suddenly presented with the notification on the printer screen: "Update available" "There is an update available which will optimize the printer performance. Do you want to install this update?".

HP releases these kinds of updates to prevent use of compatible cartridges and make consumers believe that compatible cartridges are of lesser quality than HP products. Thus the misleading error notification regarding damaged cartridges. In their fight against compatible cartridge sellers, such as 123inkt.nl, they in fact injure consumers, by blocking their right to use 3rd party consumables. Consumers should never become the victim of this situation.

HP claims that they are allowed to execute these updates because, since December 2016, their printer packaging carries a sticker declaring that "cartridges without a HP chip might not work and that cartridges that do work today might not function anymore in the future."

However, 123inkt.nl believes that the printer is the property of the consumer who bought it and that this consumer should be able to decide which cartridges he/she wants to use. A sticker on the packaging does nothing to change this. Once the printer is sold to the consumer HP no longer owns it and has no right to interfere with it just because the consumer chooses to not use HP cartridges!

When it became known that the real cause of the problem was another HP firmware update, 123inkt.nl quickly emailed those customers affected by the update. 123inkt.nl received over two thousand replies from customers. These replies show that hundreds of customers had already suffered directly as a result of the update and were unable to print. Moreover, it's likely that the remaining customers would experience issues in the future, if no one intervenes.

HP has tried other ways to gain a monopoly position on cartridges for HP printers. On December 2nd 2014, 123inkt.nl was sued by HP. During the proceedings, HP claimed that the chips on 123inkt's compatible cartridges infringed a HP patent. After four years of litigation - in which HP suffered three consecutive defeats and spent over half a million euros on lawyer's fees - the Dutch Supreme Court upheld the earlier judgement in 123inkt's favour. HP's patent is void and 123inkt.nl can continue to sell compatible cartridges!

This is not the first time!
On the September 13th 2016 HP played a similar trick on consumers, releasing a firmware update that rendered compatible cartridges unusable worldwide. HP were sued in multiple countries in 2017 and had to pay damages in America (1.5 million USD) and Australia (50 Australian dollars per consumer). Thereafter, HP was pressured into reversing the update.

At the end of 2016, 123inkt.nl established a foundation (called Stichting 123inkt-huismerk klanten) for customers affected by HP's unfair practises. This enabled consumers to combine forces and look after their interests in the fight against the injustice they suffered. Soon, the foundation counted almost 1,000 members. 123inkt.nl takes on all legal expenses for this foundation, while all damages that HP might pay go back to the duped members of the foundation.

The foundation initiated a case against HP on September 18th 2017, however, the District Court of Amsterdam rejected a prohibition of such updates, because HP promised to not repeat this for printers that were produced before 1 December 2016 and because the customer damage would not be evident enough. Hereupon, the foundation appealed this decision. Judgement in this appeal was served on 25 June 2019.

Three years ago, on September 13th 2016, HP's firmware update caused problems worldwide for all users of compatible cartridges. It also caused outrage worldwide! However, HP has learned from this "mistake". The most recent firmware update only rejects compatible cartridges when they are installed to replace an empty compatible cartridge. The difference with three years ago is that consumers won't notice the problem during the update, but only later when they attempt to replace an empty cartridge with another. In other words, the effect is spread out over a longer period and therefore stands out less.

Solution for recent firmware update
123inkt.nl immediately contacted the chip manufacturer for its compatible cartridges in order to solve the problem. This manufacturer confirmed the problem as one that affects printers worldwide. New chips for 123inkt.nl compatible cartridges have already been developed for the HP printer models in question and are expected to become available next week. 123inkt.nl can then start exchanging non-functioning cartridges from (probably thousands of) customers.

A solution for other compatibles as well
Consumers that do not use 123inkt.nl compatible cartridges can come to 123inkt.nl for a solution as well. 123inkt.nl will find an appropriate solution for all affected customers, even if they use compatible cartridges that were not purchased at 123inkt.nl.

Advice
123inkt.nl advises customers to disable printer updates if they are happy with how their printer operates at present. Without these printer updates you're free to use the much cheaper compatible cartridges without issue. You can learn how to disable automatic updates by checking out www.123inkt.nl/update.

Printer models affected by the latest firmware update:
 
HP Officejet 6950 HP Officejet Pro 8710
HP Officejet Pro 6860 HP Officejet Pro 8710e
HP Officejet Pro 6950 HP Officejet Pro 8715
HP Officejet Pro 6951 HP Officejet Pro 8715e
HP Officejet Pro 6960 HP Officejet Pro 8718
HP Officejet Pro 6970 HP Officejet Pro 8719
HP Officejet Pro 7720 HP Officejet Pro 8720
HP Officejet Pro 7730 HP Officejet Pro 8725
HP Officejet Pro 7740 HP Officejet Pro 8725e
HP Officejet Pro 7740WF HP Officejet Pro 8728
HP Officejet Pro 8210 HP Officejet Pro 8730
HP Officejet Pro 8218 HP Officejet Pro 8740
HP Officejet Pro 8700


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
For further information:
info@123inkt.nl
+31 (0)294-787123

This press release was published on April 25th 2019.